söndag 18 december 2011

Flashfluga med volym

Flashflugor är ofta riktiga gäddmagneter. Här visar jag hur jag binder mina, just denna färgkombination i röd och guld har varit den här säsongens favorit. Jag binder alla mina gäddflugor på tub, det finns flera fördelar med det. De två främsta är att du kan påverka krokplaceringen bättre samt att du slipper kassera flugan när kroken är slut.

Börja med att fästa tråden på tuben,  jag förstärker alla lindningar på flugan med superlim. Tråden är en GSP-tråd, tunn och superstark.

 Fäst en bunt gul bucktail med hårspetsarna framåt. Se till att håret fördelas jämnt runt hela tuben.

 Vik håret bakåt och för bindtråden framför bunten.

 Linda en ordentlig stödkrage av bindtråd framför hårbunten. OBS bind inte ner bucktailstråna då förlorar flugan volym.

Fäst 3-4 strån med lateral scale-flash, fördela flashen i ojämna längder för att få en fin tapering av flugan. Som ni ser på bilden använder jag små hårklämmor för att hålla inbundet material ur vägen.




 Förbered en ordentlig bunt med guldflash. Bäst effekt får man om man blandar olika sorters flash. Jag använder i denna fluga holografisk Flashabou, vanlig Flashabou och MG flash. Ca 30% klipper jag på mitten medan jag använder 70% i full längd. Sprid ut flashen så ändarna blir ojämnt fördelade, då får man en fin droppform på flugan.



































Gör en dubbingögla och häng i en dubbingspinner av något slag.


































Stoppa försiktigt i flashbunten i öglan och fördela den jämnt. Ju mer utspridd flashen blir desto stryktåligare kommer flugan att bli.


Spinn flashen ordentligt. Använder man GSP-tråd kan man spinna den riktigt hårt utan att tråden går av.


































Peta med jämna mellanrum ut trassel med en dubbingnål.


































Dubblera flashen i öglan och linda med täta varv. Stryk hela tiden den lindade flashen bakåt för att undvika trassel.

 Förbered en bunt med blandad röd flash, till denna bunt klipper jag all flash på mitten då jag vill att endast den  främre delen på flugan ska vara röd.

 Upprepa proceduren med dubbingögla även för denna bunt.

 Limma fast ett par ögon. Just denna fluga vill jag ha ett stort huvud på så jag tar 3D-ögon på 12mm, när jag vill ha ett mindre huvud brukar jag använda 8mm.

 Blanda i ordning lite epoxy.

 Fördela limmet jämnt över och runt ögonen. När man vill att limmet ska torka jämnt underlättar det mycket med en torksnurra.

 Den färdiga flugan får grym volym tack vare det bakåtvända hjorthåret.

Hoppas denna bindbeskrivning kan inspirera till nya stordåd vid bindstädet.

1 kommentar:

  1. Mycket detaljerad och inspirerande guide! Inte utan att det kliar lite i fingrarna att börja knåpa med något inför nästa säsong :) Tack /Henrik Forselles

    SvaraRadera