fredag 9 december 2011

Jaha, en blogg alltså.
Som första inlägg skriver många ingående om vad de vill förmedla genom sin blogg och vad syftet är och sånt, det gör inte jag. Jag skippar det och går direkt på kärnan och gör en steg för stegguide om hur man gör 3D detaljer till beten istället.
3D-detaljer är om sanningen ska fram ingenting som direkt påverkar hur bra ett bete fiskar, men det ser bättre ut och tror man på sitt bete så fiskar det som bekant bättre.





















Detta är två sponsorbeten jag gjorde till tävlingen King of mälaren.  Fenor, ögon och de små kungakronorna är gjorda med den här tekniken. Denna guide visar hur jag gör mina fenor.


Jag gör mina detaljer på ett ark laminatplast som jag kört genom lamineringsmaskinen. Då blir plasten kristallklar och styv men är ändå lätt att klippa. Det finns säkert andra material man kan använda, jag har funderat på att testa OH-plast men inte kommit till skott.  Plasten klipper jag sen i remsor, det underlättar målandet om man gör många på samma gång.


























Måla det antal fenor som du behöver, snabbast går det om man använder schabloner. Tänk på att göra både höger och vänsterfenor.
























Med en andra schablon målar jag fenstrålarna.

































Klipp ut fenan från plastarket. Jag är noga med att inte fingra på färgen för att undvika fettfläckar.




























När jag klippt ut alla fenorna blandar jag epoxylack som jag sedan droppar på med en liten sticka.




































När jag fått på ett några droppar sprider jag ut lacken till kanterna med en spetsig sticka, var försiktig bara så man inte repar färgen. När hela fenan är täckt med lack kan man fylla på med fler droppar lack för att göra dem fetare, ytspänningen håller lacken kvar på fenan.
Jag brukar lägga ut en bit maskeringstejp med klistersidan uppåt som jag fäster fenorna på, detta hindrar dem från att glida runt för mycket när jag lackar.









































Jag gör oftast många på en gång.



























När lacken härdat är fenorna stryktåliga och redo att limmas på betet. Jag använder epoxylim som  härdar helt glasklart och som inte gulnar med tiden. Limmet heter Devcon 5minute epoxy. En nackdel är torktidendå man inte hinner limma särskilt många detaljer innan det härdar. Om någon känner till ett 30 minuters epoxy som härdar kristallkart får ni gärna meddela mig.

Hoppas denna lilla guide kan vara till hjälp i skapandet av framtida kanonbeten.

6 kommentarer:

  1. Bra guide och grymma beten, Loctite hysol 9483 kanske, vet ej om det är uv-beständig men skulle tro det.

    SvaraRadera
  2. Tack, ska kolla upp limmet närmare, verkar intressant.

    SvaraRadera
  3. Grymt tacksam för detta tips! Ska bygga mitt allra första jerkbait ikväll! :) Laminat var riktigt smart!

    SvaraRadera
  4. Tack för guiden och att du delar med dig,har inte sett denna ide förut.Får testa till våren,har ingenstans att hålla på under vintern.

    SvaraRadera
  5. Hejfinns ett resin epoxy som blir kristall klart och är gift fri inga lösningsmedel i uv beständig all expoy gulnar med tiden men denna ska hålla 20 år. Denna blir super hård testat med slägga utan märke..Låg/medel viskös så luftbubblor stiger upp lätt om man råkar få sånna löses med Värmepistol..perfekt för betes tillverkare och hobby som gör hemma..grymt mycket billigare än dom som säljs på alla fiske byggare sidor är utan mellan händer med. Säljes i 10 liters kit 1990kr eller 5 l kit 1295kr..ska köra och hämta lite i morgon tänkte jag. Tänk super hårdlack som inte kostar 300-400kr för halvlitern. Till för att gjuta hårdbeten och även använda som super hård lack där inga vassa tänder tränger igenom Mvh martin ps hör gärna av dig om du vill ha..

    SvaraRadera